Min bilder
Namn:
Plats: Danderyd, Stockholms län, Sweden

måndag, februari 18, 2008

Fortsatt vårspaning

Efter ett par kalla dagar har det åter blivit + grader och spaningen efter vårtecken fortsätter.

För några år sedan var jag med och gjorde om framsidan till vårt hus. Trista häcken togs bort så att de boende fick sjöutsikt istället, gräsmatta anlades (heter det så?), buskar o träd planterades. Marken hade tidigare varit heltrist men en boende hade planterat massor med vårlök. De flesta växer nu i gräsmattan, några lökar blev flyttade bl a denna som hamnat i min kompost och nu kommit upp så här fint. Den står skyddat och i söderläge.
Hannele visar bilder på Floras kulle i Göteborg. Där blommar det inte ännu. Märkligt, Göteborg brukar ju vara flera veckor före Stockholm med våren. Nog har vi konstiga tider?

5 Comments:

Blogger Hannele på Hisingen said...

Grattis till första krokusen, verkligen tidigt.

6:33 fm  
Blogger Resa med Herbert said...

Hej Ingrid!

Ja, är dom inte vackra, de första trevande vårblommorna.

Solvarma hälsningar från Irene

2:35 em  
Blogger Ingrid E said...

Hannele! Skall erkänna att jag blev väldigt förvånad när jag hittade krokusen. Väldigt tidigt.

Solvarm! De första färgklickarna i naturen gör mig så glad. Sedan blir man mer bortskämd.

3:55 em  
Anonymous Anonym said...

Här blommar inte krokus än, men vintergäck, våriris (såg jag i dag för första gången) och snödroppar. Det är UNDERBART!

3:45 em  
Blogger Ingrid E said...

Annebelle! Visst är det underbart kul att hitta dessa tidiga vårtecken. Våriris har inte jag. Otroligt att krokusen kommit så här långt.

3:28 fm  

Skicka en kommentar

<< Home