Min bilder
Namn:
Plats: Danderyd, Stockholms län, Sweden

onsdag, november 07, 2007

Tvättdag

Idag är jag i föreningens tvättstuga. Jag har egen maskin för den vanliga tvätten men till stora saker som lakan använder jag gärna föreningens. Här finns det resurser. 10 vanliga maskiner och en mattmaskin, 5 torktumlare och 2 värmeskåp. Dessutom har vi några reliker; Torkhästar, syns längst bort i bild. Här torkas tvätten av varmluft. Till vänster syns vår stenmangel. Innan tvättstugan renoverades hade vi två st. Det var ett företag att få bort den ena, väger närmare ett ton! Jag är livrädd för stenmangeln sedan barndomen, så jag är glad att det finns en vanlig mangel också.

Förr tvättades det mest dagtid, ja nästan bara dagtid. Fastighetsskötarna som bodde i området låste upp och stängde tvättstugan. Ingen tvätt på söndagarna. Nu används tvättstugan mest på kvällarna och helgerna. Trycket på tvättider har blivit så hårt att man nu bygger en tvättstuga till i området. Jag är glad att jag kan utnyttja den dagtid.

Utsikten från tvättstugan är underbar, speciellt sommartid. En boende berättade att hon träffat på folk i Skåne som kände till vår tvättstuga och den underbara utsikten.
Till höger så är det Edsviken och till höger skymtar Kevinge golfbana.

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Ja, när jag ska tvätta mattor, åker jag till mamma eller dottern, dom har speviell maskin för det. Jag har lite dåliga minnen av allmän tvättstuga och småbarnstiden, så jag njuter varje gång ajg kan starta en egen maskin - ingen klagar ens på julafoon :)

3:06 em  
Anonymous Anonym said...

P.S.
Häftigt med sån utsikt!

3:08 em  
Blogger Ingrid E said...

Hannele! Visst är det skönast att tvätta i den egna maskinen men när det finns en så fin tvättstuga så klart skall den användas till det tyngsta.

Det har alltid varit konflikter i tvättstugan, tror dock att de minskat på senare tid pga att några ilskna äldre inte längre bor i området. Här får man tvätta på julafton och då lär man också få tid för vem vill tvätta när tomten är på G?

3:55 em  
Blogger Hannele på Hisingen said...

Kanske inte så bra att tvätta på julafton, men känslan att man KAN är skön :)

9:43 em  

Skicka en kommentar

<< Home