Min bilder
Namn:
Plats: Danderyd, Stockholms län, Sweden

lördag, september 08, 2007

KR 50 år

Idag firar min bostadsrättsförening att det är 50 år sedan de första flyttade in i området. Det låga huset i mitten på bilden ovan tillhör de lägenheter som var först färdiga.
Min lägenhet var en landstingslägenhet dvs här bodde personer som arbetade i landstinget företrädesvis Danderyds Sjukhus. Ganska snart blev denna lägenhet privatägd och ett par bodde här ända tills jag tog över 1996.

Området består idag av 410 lägenheter. Bostadsrätt har det varit hela tiden. Först kommunal och från 1961 en privat bostadsrättsförening med en styrelse vald av medlemmarna. Förutom medlemmarna bodde många i lägenheter ägda av juridiska personer, störst var landstinget som då hade 134 lägenheter. Idag är lägenheterna privatägda.

Området ligger naturskönt i Danderyd med golfbana som går runt området och Edsviken nedanför där vi kan bada sommartid, åka skridskor vintertid.
Idag skall det vara kalas i föreningen. Tyvärr kan jag ej vara med för jag skall på en annan femtiårsfest. Förhoppningsvis slutar det regna till festligheternas början men som tur är har de satt upp tält att vara i vid nederbörd.

2 Comments:

Blogger Hannele på Hisingen said...

Väldigt festande :)
Visst är det lycka att hitta rätt ställe att bo på.

9:19 em  
Blogger Ingrid E said...

Hannele! Jag går gärna på fest när jag kan för man lever bara en gång.
Ja det är verkligen en stor lycka att ha hittat ett hem där man trivs med människor och omgivning.

11:50 fm  

Skicka en kommentar

<< Home