Min bilder
Namn:
Plats: Danderyd, Stockholms län, Sweden

torsdag, juli 26, 2007

Inte mitt Göteborg

Sedan jag definitivt flyttade från Göteborg 1987 har mycket hänt med stan och jag känner inte riktigt igen mig.
Götatunneln har byggt och ändrat mycket i trafiken. Gatan nedan har blivit lokalgata istället för en brusande led. Till glädje för oss.
Men hallå! Detta är inget nytt. Redan på 70-talet, när leden byggdes kämpade vi i MUF, Göteborg för en alternativ lösning som skulle frigöra marken närmast vattnet till människorna. Tänk om man lyssnat då så mycket billigare Götatunneln skulle ha blivit!

Hanskis Taubestaty restes 96 av Västanvind
Hamnen är totalt förändrad, inga varvskranar längre. Alla spännande båtar ligger på andra sidan. Förr röstade vi barn för hamnvägen till Långedrag för att se på båtarna och hamnlivet.
Utsiktsbilderna idag är tagna från mosters balkong. Häftig utsikt eller hur?
Hannele! Vad ligger på andra sidan älven?

9 Comments:

Anonymous Anonym said...

Vilken utsikt! Längtar du tillbaka till Göteborg?

1:42 em  
Anonymous Anonym said...

Fler fina Göteborgsvyer. Vad stolt man blir. Och jag har ju också bott på Hisingen.
Annika

2:35 em  
Blogger Ingrid E said...

Annebelle! Nej jag längtar inte tillbaka till Göteborg, är ingen stadmänniska längre. Däremot kan jag sakna mina vänner.
Annika! Visst är Göteborg fint! Lätt att fotografera fina utsikter när man får se staden från ovan.

2:55 em  
Anonymous Anonym said...

Det var dumt beslut att inte bygga P-platser under Grönsakstorget, hoppas att de som protesterade då saknar P-lats nu. På andra sidan älven sitter maken och jobbar i Lindholmens Silicon Valley, han fick nästan mitt skrivbord. Längre bort ser man Eriksbergs lyxiga bostadsområde, och längre bort bakom skogen har vi en del dyra villor på Hisingen, ganska nära havet :)

4:06 em  
Blogger Ingrid E said...

Hannele! Det har tagits en del felbeslut i Göteborg, de märks nu.
Nära havet tror jag att du o Ulf Lundell vill bo.

4:13 em  
Anonymous Anonym said...

(Min gamla VD som byggde det första lyxiga kontorshuset på Lindholmen, vilken usikt man hade..
Vilken tur att man redan bor på Hisingen, för idag skulle man inte ha råd att flytta hit :)

4:25 em  
Blogger Ingrid E said...

Hannele! Det gäller att vara före sin tid! Skulle knappt ha råd med min lägenhet idag, över 2 miljoner nu.

5:41 em  
Anonymous Anonym said...

Ungdomar har inte råd..

5:42 em  
Blogger Ingrid E said...

Med den låga räntan och de låga avgifterna i äldre områden som mitt, så är det bästa ekonomiska boendet för ungdomar trots allt bostadsrätt. Viktigt alltså med en sparad slant.

6:30 em  

Skicka en kommentar

<< Home