Min bilder
Namn:
Plats: Danderyd, Stockholms län, Sweden

lördag, juni 09, 2007

Raoul Wallenbergmonument Göteborg

Jag är glad över att jag fick se Raoul Wallenbergmonumentet i Göteborg. Jag tycker att det är fint. Klart bättre än det som finns i Stockholm.
Eftersom jag jämnt var på Hagaplan med min hund Pontus så tycker jag att det är trevligt att monumentet placerats där. Jag hoppas att folk hittar dit.
Det är dock bedrövligt att monumentet utsattes för klotter. Bra att man snabbt återställde det. Helt klart är att Raoul Wallenberg fortfarande väcker känslor, inte bara positiva. När jag tog detta foto så blev jag hotad av en överförfriskad yngling. Fick en känsla av att han o hans kompisar satt och bevakade monumentet och tänkte sabotera för alla som ville hedra Raoul Wallenberg. Tyvärr så behövs nog vakt vid monumentet.

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

Ja,det är tragiskt med sabotaget. Tyvärr ätr det nog inte sista gången. Kanske hade det varit bättre om monumentet stått vid Raoul Wallenbergs Gata, där är ju mer folk som passerar.
När jag första gången hörde namnet näsduksträdet, trodde jag det var ett skämt, men numera vet jag bättre.
Annika

11:39 fm  
Blogger Ingrid E said...

Annika! Tyvärr så har du nog rätt. Vi kommer att få se fler sabotage. Hoppas att folk agerar och stöder monumentet.

Naturligtvis heter Näsduksträdet något pampigt på latin. Många svenska namn är beskrivande och kan då bli rätt festliga. Roligt namn på ett roligt träd.

3:55 em  
Blogger Hannele på Hisingen said...

Själv har jag inte sett minnesmärket ännu, borde ju ha varit plats, när Kofi Anna invigningstalade, Raouls syster är ju hans svärmor.

6:10 em  
Blogger Ingrid E said...

Hannele! Invigningen verkar att ha varit fin. Hoppas nu att resten av tiden blir lika full av respekt för hans handlingar.

6:27 em  
Anonymous Anonym said...

Ingrid.

Den första vandaliseringen av R.W.monumentet är bara ett förord. Nu har de verkligen varit framme och vandaliserat rejält med div.nasisiska tecken m.m. Förslag har väckts att placera den utanför stadsiblioteket där Karin Boje står, där rör sig ju mycket folk!! Ja vi får se vad som händer.
Trevlig midsommar!!!
Mostern

9:21 em  
Blogger Ingrid E said...

Ja Moster! Tydligt är att monumentet måste skyddas bättre. En flyttning verkar bli nödvändig. Raoul Wallenbergs Gata eller Stadsbiblioteket. Som det är nu får det inte fortsätta.
Bedrövligt att detta kan hända år 2007.

10:12 fm  

Skicka en kommentar

<< Home