Min bilder
Namn:
Plats: Danderyd, Stockholms län, Sweden

onsdag, mars 07, 2007

Brandkåren

Igår var jag på utbildning hos Södra Roslagens brandförsvarsförbund. Kärt barn har många namn. Brandkåren, Räddningsverket, Brandförsvaret. Det var skönt att höra att de själva kallar sig för brandkåren i dagligt tal.
I Södra Roslagens ingår kommunerna Danderyd, Täby, Vallentuna, Vaxholm, Värmdö och Österåker. Jag är ny som ersättare i förbundsfullmäktige för brandförsvaret och gick därför på utbildningen.
Det var intressant att höra och se hur brandförsvaret fungerar idag. Vi ser ju hur det går till på fältet i TVprogrammet Livräddarna. Nu fick jag möjlighet att se hur det ser ut innanför dvs också i trafikrummet där ca 5 000 larm per år hanteras och stabsrummet som bemannas vid särskilt omfattande räddningsinsatser.

Allmänheten har möjlighet att besöka sina stationer lördagen 24 mars kl 11-15.

Dagens brandförsvar har helt andra prylar än tidigare brandkårer. Kom själv och titta!
Bilden är tagen med mobilkamera. Den blev ganska OK.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Ny kärriär på gång? ;)

1:43 em  
Blogger Ingrid E said...

Själva utryckningsarbetet överlåter jag åt de som kan och orkar med detta tuffa jobb. Intressant jobb verkar det att vara.

2:03 em  

Skicka en kommentar

<< Home