Min bilder
Namn:
Plats: Danderyd, Stockholms län, Sweden

söndag, juli 29, 2007

Tall ships' races

Efter kalaset igår åkte jag in till stan och tittade på båtarna som ligger inne i stan vid Gamla Stans och Söders kajer.
Jag har tidigare upplevt Tall Ship Race i Göteborg 1978. Då var jag ute på sjön och såg när fartygen lämnade Göteborg, en ståtlig och underbar syn.
Genom att båtarna ligger så centralt i Stockholm har de blivit det stora utflyktsmålet. Otroligt mycket folk som var ute och tittade. En riktig folkfest! Under min timme bjöds vi på både regn och strålande solsken. Där fanns mycket att titta på förutom båtarna, mat o dryck och underhållning.
De största båtarna ligger vid Stadsgården på söder. Jag gick aldrig dit, beundrade på avstånd. Dessa stora fartyg får Finlandsfärjan att minska i storlek.
Svenska Kryssarklubbens fartyg Gratitude och Gracia. Mer om dem imorgon.
Svenska Kryssarklubbens seglarskola firar i år 50 år!

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Ståtliga fartyg, verkligen.

2:39 em  
Blogger Ingrid E said...

Hannele! Visst är de ståtliga! Annat än alla plastvidunder. Inte undra på att det byggs nya båtar som Götheborg och Tre kronor.

5:15 em  
Anonymous Anonym said...

Hej Ingrid E. Ja de där båtarna eller kanske man skall säga skeppen är ju urfina vilka storheter har kikat på dem i webbkamerorna och det har ju varit folkvandring verkligen dit Tjockt i stan överhuvudtaget ser just nu med att på Sergels torg verkar det vara något med för det är packat med folk där.

6:26 em  
Blogger Ingrid E said...

Filifjonkan! Underbara skepp, det är nog rätt benämning.
Det är nog besättningarnas parad som lockat massor av folk in till stan, den passerar Sergels torg och slutar i Kungsträdgården.
Säkert perfekt väder för en statsutflykt idag, lite sol och lite regn. Huller om buller.

6:35 em  
Blogger Ingrid E said...

Filifjonkan! Nu vet vi att det var segerdansande irakier (fotboll) som du såg på Sergels Torg.

11:18 fm  

Skicka en kommentar

<< Home