Min bilder
Namn:
Plats: Danderyd, Stockholms län, Sweden

söndag, mars 11, 2007

Första markkontakten

Idag har jag för första gången i år varit ute i rabatten och rensat den. Hittade då nyckelpigor som tydligen var i dvala under löven. La snabbt tillbaka deras löv för nyckelpigorna vill jag ha kvar. De är mycket bra på att äta bladlöss nämligen.
Så här såg rabatten ut innan rensningen. Massor av löv eftersom jag inte kunde rensa dem i höstas med mitt brutna ben. Massor av sand för under vintern är rabatten upplag för bortplogad snö. Skall ta ett tag i rabatten imorgon också sedan får vi se om det blivit fint med Vintergäck, Krokus mm.

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Roligt med nyckelpigor. Jag låter löven alltid ligga kvar över vintern för jag är säker på att maskarna har fest där under.

9:02 em  
Blogger Ingrid E said...

Nu är vintern över!:-) Lite finns kvar för maskarna men som du ser är det gott om löv och i höstas hittade jag sniglar, förhoppningsvis ej mördarsniglar och de skall inte få ligga o gotta sig under löven.

10:51 em  
Anonymous Anonym said...

Hos oss är det ont om nyckelpigor och jag undrar varför....någon som vet var de bor och varför de inte flyttat in hos mig?

8:47 em  
Blogger Ingrid E said...

Christina kul att du hittade hit.
Så här skriver Birgitta i Hensmåla på Forumet "De söker skydd där dom kan för övervintring. Ofta många tillsammans. Deras kroppsvätska har en sammansättning som gör att den inte fryser förrän vid åtskilliga minusgrader, som kylarvätska i bilen ungefär, så dom överlever det mesta."
Jag har rosor som ofta får bladlöss så de har gott om mat hos mig. Det är kanske det som behövs för att de skall komma?

11:01 em  

Skicka en kommentar

<< Home