Min bilder
Namn:
Plats: Danderyd, Stockholms län, Sweden

onsdag, juli 08, 2009

Alstroemeria

En av mina favoriter i rabatten är Alstroemeria och då speciellt dessa eftersom de har en historia.
En tidigare granne planterade dem, enligt hans fru från frö som han som han tagit med sig från en resa.
De har stått vid en husfasad eftersom de inte gillar djup frost.
För några år sedan gjordes trädgården om i området. Av misstag grävdes delar av dem upp. Jag var snabbt framme och planterade delarna vid en annan fasad så nu finns en del på ursprungliga stället och så de som jag planterade.
De trivs alldeles utmärkt där de blev planterade och har spridit sig bra.
Tyvärr gör bilden nedan inte dem rättvisa för nu lyser de upp det ganska trista och mörka hörnet.

9 Comments:

Blogger Anna tassar in.. said...

Men så pass dekorativa dom är..förstår att du gillar dem..intressant historia med frö från en resa..tänk att den trivs här ändå...

8:06 em  
Blogger Ingrid E said...

Anna! Visst är de fina! Ganska drösiga inomhus så de passar nog bäst ute.
Gillar växter med en historia o tacksam över att de trivs här.

8:11 em  
Anonymous Ingrid said...

Vilken berättelse och verkligen fina blommor.
Kram Ingrid

10:43 em  
Blogger Filifjonkan 1 said...

Hej Ingrid. Å vad avis jag blir...jag har försökt få dem att trivas hos mig flera år men givit upp det går inte men de är härliga i sin färgprakt lyser lika starkt som ringblommor gör.Trevlig helg på dig

12:50 em  
Blogger NinaH said...

Tror dig! Dom måste vara perfekta för att få ett hörna att lysa!;-)
Kom på en sak... Är du "i stan" i början av augusti?

9:51 em  
Anonymous annebelle said...

Men så snygga! Jag gillar orange och bladverket ser jättefint ut.

11:32 em  
Blogger Ingrid E said...

Ingrid! Kul med växter med en historia.

Filifjonkan! De gillar att stå skyddat som vid en fasad, då kan de sprida sig. Visst lyser de upp fint.

Nina! Första dagarna i augusti planerar jag att vara hemma och ledig. Kul om vi kunde träffas.

Annebelle! Kul att du gillar dem. Visst ser de fräscha o friska ut.

11:20 em  
Blogger Hannele på Hisingen said...

Söt, fin färg.

11:51 em  
Blogger Ingrid E said...

Hannele! ja allt kan ju inte vara rosa:-)

8:57 em  

Skicka en kommentar

<< Home