Min bilder
Namn:
Plats: Danderyd, Stockholms län, Sweden

fredag, juli 06, 2007

Röllika

Ogräs eller ej och hur stavar man till det svenska namnet? Beror det på var i landet man kommer? Röllika eller Rölleka. Achillea millefolium. Finns i många färger. Den vita anses vara ogräs medan de med färg odlas och dras upp från frö. Jag har den här rosa varianten och jag är väldigt rädd om den. Växer i min portrabatt. Blev halvt galen när jag för några år sedan såg föreningens entreprenör rensa bort den i rabatten som ogräs. Glad över att den kommit tillbaka och för att nuvarande entreprenör låter mina rabatter vara ifred.
Häromdagen var ett TV-program om örter som beskred Röllekans läkande kraft.

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hu så hemskt! Att någon kommer och rensar bort blommor! ;-(

7:14 em  
Blogger Ingrid E said...

Annebelle! Verkligen! Skönt att jag slipper sånt nu.

7:52 em  
Anonymous Anonym said...

Den rosa är bäst, jag har en gul.. fast är det röllika?

12:47 em  
Blogger Ingrid E said...

Hannele! Visst är den rosa fin. En tidig Röllika är det, se på bladen.

4:01 em  

Skicka en kommentar

<< Home