Min bilder
Namn:
Plats: Danderyd, Stockholms län, Sweden

tisdag, maj 08, 2007

Dragör

När jag är i Danmark så bor jag hos min syster i Dragör. En underbar kommun ganska så lik Danderyd; liten, fortfarande egen kommun, mycket grön, stora grönområden och med en blandning av villor och flerfamiljshus.
För de flesta svenskar är Dragör känt för sin hamn dit färjan från Sverige gick före Bron. Idag är det forna biljettkontoret en trevlig restaurang.
Lotstornet i hamnen, fungerar som kännetecken för Dragör idag

Den gamle byn i Dragör är jättesöt med sina låga hus med halmtak, där finns också korsvirkeshus. Det är kullersten på gatorna och gott om grönt. Svårt att ta bra bilder för gatorna är verkligen smala.

I en del av detta hus bodde min syster några år. Lägg märke till skvallerspeglarna! Nere i hamnen åt vi jättegod glass. Rånen bakas på plats. Förutom de vanliga glasskulorna får man vispgrädde o jordgubbssylt på glassen. På toppen en munk. MUMS!

Etiketter: ,

6 Comments:

Blogger Hannele på Hisingen said...

Svallerspegel vill jag ha och en glass med munk!

4:59 em  
Blogger Ingrid E said...

Visst skall du ha det. Har ni inga skvallerspeglar på Hisingen? Du får nog åka till Dragör för att få en sådan glass, har aldrig sett något liknande förr och jag har ätit många glassar i mina dar.

6:46 em  
Anonymous Anonym said...

Det ser mumsigt ut med glassen och jag vet. Jag har varit i Dragör och ätit glass. Man kan hitta sådan på en del andra orter också. Ja, Danmark är härligt!
Annika

12:24 em  
Blogger Ingrid E said...

Annika.
Har man sådan tur med vädret som jag hade ja då är Danmark verkligen dejligt.
Kul om glassen, får höra med dig var du ätit den sorten, förutom Dragör.

1:30 em  
Anonymous Anonym said...

Har bl.a ätit det som kallas "gammaldags# glass i fiskelägena på norra Själland och även på Jyllan, Julsminde m.fl turistorte.
Annika

2:20 em  
Blogger Ingrid E said...

Annika! Hoppas Bobban skall dit så jag får chans att avsmaka deras glass.

9:51 em  

Skicka en kommentar

<< Home